Siste eierne av Jeriko gård

Marte og Hans Opsahl siste eiere av Jeriko gård

De siste eierne av Jeriko gård var Marte og Hans Opsahl. De bodde og drev gården frem til 1971. Det var Hans Opshal sine besteforeldre som kjøpte gården i 1861.

De het Christian og Marte Hansen.  Da de kjøpte gården i 1861, hadde de nok ingen anelse om at 116 år senere skulle det åpnes en helt ny barneskole der gården stod.  Paret fikk hele tolv barn, Josefine som står helt til høyre på bilde under, tok over gården. På armen har hun sin sønn Rolf. Hans ble født i 1913.

Etterkommere av Christian og Marte Hansen, sommeren 1912. Josefine helt til høyre med Rolf på armen.

Hans overtok gården, sammen med broren Rolf i 1944 og Hans drev den til 1972 . Deres datter, Anne Marte, skulle overta gården, men den sjansen fikk hun aldri. Rolf giftet seg med Anna (som døde i 2009) og de bodde i Grønliveien 4. Huset står der den dag i dag.

Huset i Grønnliveien 4 som ble bygget av Rolf Opsahl står der den dag i dag.

På gården hadde de kyr, griser og høner, de dyrket korn og raps og hadde en del skog. De leverte melk til kunder som bodde på Kampen, Høyenhall og Bryn. De kjørte ut melk to ganger om dagen. Melka skulle være varm den gangen. Jeriko gård hadde førsteklasses høy på grunn av leirjorda på Lindeberg, de leverte høy til bygårdene i Oslo sentrum.

Oslo kommune eksproprierte gården i 1964 da det skulle det bygges t- bane, motorvei og boliger på jordene og over gården. Det ble starten på slutten for Jeriko gård. Og det første kapittelet i planleggingen og byggingen av det vi i dag kjenner som Jeriko skole.