De første årene

Skolesjef, rektor og ordfører

Bilde: Skolesjef Helge Sivertsen, rektor Kirsten M Pettersen- Øverleir, representant for Oslo kommune- Byggedirektøren og ordfører Albert Nordengen

Jeriko skole ble offisielt åpnet tirsdag 16.august 1977. Undervisningen startet opp dagen etter med 137 elever, fordelt på tre 1.klasser, to 2.klasser, en 3.klasse, en 4.klasse og en 5.klasse. Skolen manglet flere lærere, vaktmester, kontorpersonale og måtte til og med låne telefon av en nabo!
Bo-området var under etablering, og elevene kom tilflyttende etter hvert som boligene ble ferdige i løpet av skoleåret.
En stund seinere var det over 200 elever på skolen, fordelt på ti klasser og bare åtte klasserom! Flere klasser måtte en periode benytte samme klasserom ved at noen hadde undervisning til litt ut på formiddagen og så kom noen andre og overtok klasserommet på ettermiddagen.

I starten var det flere av elevene som hadde fast skoleskyss med taxi innvilget av Skolesjefen, inntil de kunne flytte inn i sine nye boliger på Lindeberg. Mange av de første elevene "tilhørte" egentlig Lindeberg skole som hadde åpnet 2 år tidligere. Lindeberg skole hadde etter hvert litt dårlig plass til alle barna som var flyttet inn i området, mens det foreløpig var god plass ved Jeriko skole.

Ola Vea, Anne Karine Ramberg, Turid Walding, Karin Henden og Tor Moseid

I oppstarten var personalet ungt og relativt lite erfarent. Rektor, Kirsten M Pettersen- Øverleir, var også ny i rektorrollen. Vaktmesteren var en innleid pensjonist som stilte seg til rådighet for at skolen skulle opp å gå. Rektor utstyrte vaktmesteren med sekk, han reiste så med buss og t-bane ned til Strømsveien for å hente med seg noen direktiver, planer, reglementer, slikt som en skole burde ha. Kontordamen, Ellen Hagen, var på plass i september og har vært knyttet til skolen fram til 2012.