Skolefrukt

Ønsker dere å bestille frukt, så finner dere all informasjon på skolefrukt.no

5 om dagen

Hvorfor 5 om dagen?

Frukt, bær og grønnsaker –  disse matvarene kjennetegnes ved at de er svært næringstette. Det er positivt, fordi det betyr at de inneholder mye vitaminer og mineraler per kalori. Samtidig er de aller fleste frukt- og grønnsakssortene også svært kalorifattige. Denne kombinasjonen er uslåelig, og frukt, bær og grønnsaker hører derfor naturlig hjemme i et sunt kosthold.
Hva får vi så fra disse matvarene? Frukt, bær, grønnsaker - samt belgvekster, poteter og nøtter gir oss ikke bare et utall ulike vitaminer, mineraler, sporstoffer og mye bra kostfiber, men også antioksidanter, andre aktive stoffer og sunne fettsyrer, i den grad de i det hele tatt inneholder noe fett. Det er spesielt viktig å huske på at frukt, bær, grønnsaker og poteter er den eneste matvaregruppen som inneholder vitamin C, noe som gjør dem unike og svært viktige i kosten vår.